bolha.com MojeDelo.com
(Brassica oleracea)

Brokoli

Na kaj moramo biti pozorni pri pripravi?

Pionir ameriškega zelenjavnega vrta John Randolph je v 18. stoletju dejal, da je brokoli z dveh vidikov okusna rastlina: »Peclje lahko pripravimo tako kot šparglje, cvetne popke pa kot cvetačo.« Medtem ko cvetne popke, odvisno od njihove velikosti, v soljeni vodi kuhamo le nekaj minut, bi morali po Randolphovem mnenju peclje kuhati nekoliko dlje. Majhen kuharski nasvet: v vrelo vodo dodajte malo sladkorja, da bo brokoli svojo sveže zeleno barvo obdržal tudi na krožniku.

Zgodovina brokolija

Znameniti kuharski mojster Apicij je v starem Rimu veljal za pravega virtuoza pri pripravi zdravega brokolija. Čeprav danes ni najbolj priljubljena zelenjava vsakega posameznika in je zaradi številnih vitaminov bolj kot pri otrocih priljubljen pri starših, nam zgodovina dokazuje, da je bilo pri starih Rimljanih precej drugače. Rimski cesar Tiberij je moral svojega sina Druza svariti pred prevelikim uživanjem brokolija, saj ta svoje odvisnosti ni mogel več brzdati.

Beseda brokoli je izpeljana iz italijanske besede broccolo, ta pa iz latinske besede brachium (veja). Beseda broccolo v italijanščini pravzaprav pomeni brstični ohrovt, vendar se množinska oblika broccoli v slovenščini uporablja predvsem za poimenovanje zelenjave, ki jo predstavljamo v tem članku.

Biološke značilnosti

Čeprav potrebuje toplejše podnebje kot njemu sorodna cvetača, je brokoli pravzaprav zelo nezahtevna rastlina, ki uspeva na skoraj vseh območjih. Medtem ko cvetača z zunanjimi listi svoje cvetne popke ščiti pred sončno svetlobo, da se ti ne obarvajo, brokoli uspeva popolnoma brez zunanjih listov. Sadimo ga od marca do julija, šele takrat, ko se iz cvetnih popkov oblikuje značilna glava, pa ga lahko poberemo. Pozneje se iz peclja, ki je ostal v zemlji, razvije še nekaj glavic, zaradi česar brokoli uvrščamo med najbolj plodno zelenjavo.

Za telo in zdravje

Brokolija kot pravega vrelca mladosti danes ne najdemo le v mračni dietni prehrani, temveč se je v vseh možnih oblikah uveljavil tudi v gastronomiji. Je želodcu prijazen in hkrati poln vitaminov A, B in C. Kar se tiče mineralnih snovi, je brokoli klasična zelenjava z veliko železa, fosforja, folne kisline in magnezija, s čimer močno prekaša svojo belo sorodnico, cvetačo. Raziskave iz devetdesetih let prejšnjega stoletja so poleg tega dokazale, da lahko brokoliju z vso pravico pripisujemo tudi preventivni učinek proti raku.

Avtor: Jazkuham.si

Komentarji0

Še ni komentarjev.

Dodaj komentar
Išči Išči po kategorijah

Brskanje po kuharskih receptih