bolha.com MojeDelo.com
(Brassica oleracea)

Cvetača

Na kaj moramo paziti pazljivi pri pripravi?

Pri nakupu cvetače je tako kot pri umetnosti: paziti moramo na barvno sestavo. V idealnem primeru so listi cvetače sijoče zeleni in glava že kremnobela. Pripravimo jo najbolje tako, da zunanje liste ločimo od glave, glavo pa po potrebi četrt ure namakamo v kisovi ali slani vodi, da izničimo male insekte in umazanijo. Nič hudega, če cvetače ne želimo uporabiti takoj, saj je primerna tudi za zamrzovanje, le da jo je pred tem priporočljivo na hitro blanširati v vreli vodi. Kanček dodanega limoninega soka pa prepreči, da bi se cvetačini brstiči obarvali.

Kratka zgodovina cvetače

Cvetačo uvrščamo v družino kapusnic. Izvira iz Male Azije, odkoder je v 6. stoletju prišla v Evropo. Seme mehkih rož so verjetno prinesli križarji v Italijo, kjer je cvetača še danes zelo priljubljena. K njeni slavi pa je pripomogla grofica Marie Jeanne du Barry v 18. stoletju. Ljubica Ludvika V. je dvoru ponudila svojo kuharske sposobnosti in z zelenjavo, ki je dotlej v Franciji niso poznali, ustvarila cvetačo à la Dubarry, jed, ki jo poznamo še danes. Panirani cvetači na krožniku je bilo veliko bolj prizanešeno kot grofici, ki so jo med francosko revolucijo leta 1793 usmrtili na giljotini.

Biološke značilnosti

Cvetačo pobiramo, ko socvetje še ni popolnoma razvito. Razvoj rože pa poteka različno hitro in v tem stanju ostane le nekaj dni, zato je nabiranje cvetač še posebej naporno. Včasih so liste še ročno prepognili navznoter ali zvezali, da ni prišlo do nezaželenega obarvanja. Novejše vrste pa že gojijo tako, da se srčasti listi sami privihajo navznoter. S tem so slonovinasto bele rože zaščitene pred sončnim sevanjem in ne izgubijo svoje svetle barve.

Za telo in zdravje

Cvetača je za razliko od večine drugih zeljnic zelo lahka zelenjava, ker vsebuje visok delež limonine in jabolčne kisline, zato je nadvse primerna za občutljiv želodec. Pripisuje se ji pozitiven učinek pri preprečevanju rakavih obolenj, ima pa tudi očiščevalno vlogo ter pomaga pri astmi, artritisu, težavah z ledvicami in mehurjem. 100 g cvetača vsebuje le 24 kcal, zato jo lahko uživamo brez slabe vesti, poleg tega pa nas še nasiti in oskrbi z vitaminoma C in B, s folnimi kislinami in kalijem. Je tudi ena redkih vrst zelenjave, ki vsebuje jod, zato se prekomerno uživanje cvetače v primeru povišanega delovanja ščitnice odsvetuje.

Avtor: Helene Wagner / jazkuham.si

Komentarji0

Še ni komentarjev.

Dodaj komentar
Išči Išči po kategorijah

Brskanje po kuharskih receptih