bolha.com MojeDelo.com
Ko nas mlečni sladkor dela bolne

Laktoza

Brez da bi vedeli mnogi trpijo zaradi intolerance za laktozo (neprenašanje mlečnega sladkorja).
"Počutim se slabo, pa nisem jedel nič mastnega ali začinjenega."
Mleko sicer krepi kosti, vendar lahko prebavo spravi iz ravnovesja.

V severni Evropi zaradi laktozne intolerance trpi 5-15% ljudi.

Kaj pomeni neprenašanje mlečnega sladkorja?
Laktozna intoleranca pomeni neprenašanje mlečnega sladkorja.
Lakt oza = mlečni sladkor, Lakt aze = encim, ki razgrajuje mlečni sladkor

Pri tej motnji je zaradi pomanjkanja encima laktaze v črevesju izkoristek oz. razgradnja laktoze v tankem črevesu le delno mogoča ali sploh ni možna.
Laktozna intoleranca temelji na pomanjkanju encima laktaze.Ta encim se nahaja v sluznici tankega črevesa in razgrajuje mlečni sladkor (laktozo) pri čemer nastaneta glukoza (grozdni sladkor) in galaktoza. Če obstaja premalo encima, se mlečni sladkor le delno razgradi in absorbira, preostanek pa preide v debelo črevo.

Vzroki
Neprenašanje mlečnega sladkorja lahko nastane zaradi pomanjkanja encima laktaze, povečanega proizvajanja laktaze, zaradi bolezni (Morbus Chron) ali zaradi podedovanega pomanjkanja encima.

Težave so lahko zelo različne in lahko zaobjemajo meko sluzasto blato, driske, občutek napetosti, napenjanje, bolečine v trebuhu, slabost in bruhanje.

Prizadeti občutijo potrtost, nemir, utrujenost, nelagodje in depresijo. Zaradi teh simptomov se diagnoza pomanjkanja mlečnega sladkorja zelo otežuje.

Različne vrste čajev, ki blažijo simptome:
Koprc: Pri prebavnih motnjah, kakor tudi pri lažjih želodčnih in črevesnih krčih, napihnjenosti in napenjanju.
Janež: Pri prebavnih motnjah, napenjanju in trebušnih krčih.
Kumina: Blaži krče in občutek napihnjenosti.
Ingver: Preprečuje napenjanje, blaži krče, spodbuja prebavo, preprečuje napihnjenost in blaži zgago.

V kolikor obstaja sum o laktozni intoleranci lahko to preprečimo na različne načine. Dihalni test H2 nam daje ob dodajanju mlečnega sladkorja, informacije o neprenašanju. Druga metoda je, da naredimo dieto z živili brez laktoze in pri tem vidimo ali simptomi in težave izginejo. Najnovejše diagnostične metode so npr. krvni ali genski test.

Glede na stopnjo simptomov lahko neprenašanje mlečnega sladkorja zdravimo s prehrano, ki ne vsebuje laktoze, pri čemer moramo biti pozorni na zadostno oskrbo s kalcijem in beljakovinami.

Pazljivo moramo uživati že v naprej pripravljene oziroma končne proizvode. Ti lahko vsebujejo mlečni sladkor, saj je laktoza ugodna in tudi po okusu neutralna sestavina v živilih, ter jo dodajajo za dolgotrajno obstojnost živil. Zato je dobro, da vedno preverimo sestavine na pakiranih živilih!

Zagotavljena oskrba s kalcijem
Za zadostno dovajanje kalcija lahko posežemo po poltrdih in trdih sirih, kateri praktično ne vsebujejo laktoze. Da zadovoljimo potrebo po kalciju je priporočljivo uživanje mineralne vode. Nadaljnja živila z veliko vsebnostjo kalcija so krmni ohrovt, mak, parmezan, posušene rjave alge, cimet, koromač in stročji fižol.

1. Brez mlečnega sladkorja

  • Sadje
  • Zelenjava
  • Žita: proso, kuskus, amaranth, kvinoja, kamut, ajda, zelena pira...
  • Ribe, meso
  • Jajca
  • Krompir, riž, testenine
  • Marmelade, med, sladkor
  • Rastlinska olja (hladno stisnjena)
  • Kava, čaj

2. Skoraj brez mlečnega sladkorja

  • Maslo, topljeno maslo
  • Mleko brez laktoze, riževo mleko, mandeljevo mleko, ovseno mleko, sojino mleko
  • Trdi in poltrdi siri in skoraj vsi mehki siri
  • Izjema: sir iz sirotke in nekateri topljeni siri z dodatkom mleka v prahu!

3. Srednja vsebnost mlečnega sladkorja
Odvisna od individualne intolerance za laktozo - lahko obstajajo razlike glede neprenašanja!

  • Skuta, zrnata skuta
  • Kisla smetana in crème fraîche
  • Jogurt, masleno mleko, kislo mleko, kefir
  • Sladka smetana in posneta smetana (npr. 1 čajna žlička smetane v kavi ali 1/3 sladke smetane razredčena z 2/3 vode pri kuhanju npr. za palačinke).

4. Visoka vsebnost mlečnega sladkorja
Mleko (kravje, kozje, ovčje, kobilje), sirotka, čokoladno mleko, kondenzirano mleko, smetana za kavo kakor tudi jedi iz moke in sladkarije, ki jih pripravljamo z dodajanjem mleka (npr. mlečni riž, sladki narastki, pudingi).

Izogibajmo se mleku in mlečnim izdelkom
Kdor ne prenaša mlečnega sladkorja se mora izogibati vsem mlečnim proizvodom in se opazovati. Mlečni proizvodi veljajo za zdrave proizvode, vendar le za ljudi, ki nimajo intolerance za laktozo. Pri nekaterih posameznikih to povzroča spremembo načina razmišljanja. Če izpustimo laktozo, se bo počutje bliskovito izboljšalo. Že po nekaj tednih spremenjene prehrane se posamezniki počutijo telesno in psihično bolje. Z ugotovitvijo diagnoze se za mnoge konča dolga trnova pot.

Avtor: jazkuham.si

Komentarji0

Še ni komentarjev.

Dodaj komentar
Išči Išči po kategorijah

Brskanje po kuharskih receptih