bolha.com MojeDelo.com

Šparglji so tudi afrodiziak Zdravo živilo

Deli:
Facebook
Twitter

Med prve sveže spomladanske vrtnine spadajo prav šparglji. Vsebujejo veliko mineralov in vitaminov, so nizkokalorični, varujejo srce in ožilje, veljajo pa tudi za afrodiziak.

Šparglji že od nekdaj veljajo za zelo zdravo živilo. So zelnata trajnica, uživa pa se mlade poganjke, ki uspevajo v pomladnih mesecih. Lahko so zelene ali bele barve, odvisno od pridelave. V Sloveniji rastejo štiri vrste špargljev: navadni, lasasti, obmorski in ostrolistni špargelj, ki je bolj znan kot divji.

Šparglje so pri nas gojili že pred prvo svetovno vojno, privoščili pa so si jih le premožni ljudje. Po drugi svetovni vojni so izginili, pridelava pa se je znova pojavila konec osemdesetih let, sprva na Primorskem, danes pa se šparglje znova prideluje po vsej državi.

Hranilne vrednosti

Bogati so z vitamini in minerali, predvsem s kalijem in kalcijem. So odličen vir vitamina B6, magnezija in cinka, vitaminov A, C, K in E, tiamina, riboflavina, rutina, niacina, folne kisline, železa, fosforja, kalija, bakra, mangana in selena.

Največ vitamina C najdemo v vršičkih poganjkov, zeleni šparglji pa ga vsebujejo več kot beli. Aminokislina asparagin je dobila ime prav po špargljih, saj je prav ta zel vsebuje v izobilju.

Zdravilne učinkovine

Flavonoid zmanjša holesterol v krvi, znižuje krvni tlak ter krepi stene krvnih žil in kapilar. Šparglji ščitijo tudi celice jeter pred strupi iz alkohola. Pomagajo pri težavah z mehurjem in ledvicami ter blažijo menstrualne težave. Kot odličen izvor folatov, kalija in antioksidantov so idealni pri bolezni srca in ožilja ter skrbijo za zdravje kosti, ker zmanjšujejo izgubo kalcija iz kosti.

Uživanje

Šparglje lahko pripravimo na več načinov. Speremo jih pod tekočo vodo in odcedimo. Z nožem jih tanko olupimo od vršička proti dnu poganjka, da odstranimo olesenelo povrhnjico. Ne pustimo jih stati v vodi, saj se tako izgubijo mineralne snovi. Kuhamo jih v slani vodi, ki ji lahko dodamo ščep sladkorja in košček masla. Bele šparglje kuhamo približno 20 minut, zelene pa od 10 do 15 minut.

Šparglje uživamo kot predjed, zelenjavno prilogo ali lažji obrok. Lahko jih postrežemo z drugo zelenjavo, mesom, ribami, rižem, testeninami, krompirjem in drugimi jedmi. Dobri so topli ali hladni, gratinirani ali v solati.

Posebnosti

Šparglji slovijo kot afrodiziak. Pomagali naj bi pri mnogih tegobah in učinkovito izboljševali  moško spolno moč.

Zaradi visoke vsebnosti folne kisline je priporočljivo, da šparglje uživajo predvsem nosečnice. Samo pet vršičkov špargljev vsebuje 110 miligramov folne kisline (priporočena dnevna količina je 400 miligramov, za nosečnice pa 600 miligramov). Folna kislina pomaga telesu, da se zaščiti pred rakom pljuč, debelega črevesa in maternice.

Energijska vrednost

Na 100 g plodov 18 kcal (76 kJ).

 

JEDI S ŠPARGLJI

Avtor: B. S.

Išči Išči po kategorijah

Brskanje po kuharskih receptih